Kızartmalar, yağlı kavurmalar, kremalı çorbalar, yüksek kalorili soslar… Bir de bunlara yanlış pişirme şekilleri eklenince tükettiğimiz gıdaların besin değerleri kayboluyor ve metabolizmaya hiçbir fayda sağlamadığı gibi bir de kilo alımına neden oluyor. Gıdalardan maksimum faydayı sağlamak için doğrama aşamasından pişirmeye kadar dikkat edilmesi gereken pek çok nokta var. Besinleri kategorize ederek sağlıklı yemekler pişirmeye başlayabiliriz.

 

Sebze ve Meyve

Yemek tariflerinde bir türlü anlam veremediğimiz “Sebzeleri önce yıkayın.” ibaresi her zaman gülünç gelmiştir ancak bu öncelikli koşuldur. Unutmayalım ki yıkamanın da koşulları vardır. Sebze ve meyveler içerdiği vitamini suya bırakırlar. Bu nedenle aşırı tazikli suda uzun süre yıkamak yerine bir kaba su doldurarak nazikçe yıkamak gerekir. Daha az vitamin kaybı için doğrama yapmadan önce yıkama yapılmalıdır.

Doğrama işlemi mümkün olduğunca bıçak kullanmadan yapılmalı mecbur kalınan gıdalarda ise metal bıçak yerine meyve ve sebze doğramak için özel üretilmiş farklı materyallerde bıçaklar kullanılmalıdır. Fasulye, brokoli, ıspanak, muz, biber, yeşillik gibi gıdalar elle parçalanarak bölünmeli ve parçalar mümkün olduğunca büyük tutulmalı, kabukla yenebilecek olanların kabukları soyulmamalıdır.

Sebzeler kesinlikle kısa sürede ve biraz çiğ kalacak şekilde pişirilmelidir. Suda fazla bekleyen besinler tüm vitaminini suya bırakır ve sağladığı fayda azalır. Yemeğin doğru sürede pişmesi için tencerenin kapağı mümkün olduğunca az açılmalı ve buhar içinde kalmalıdır. Yemeklere mümkün olduğunca az su eklenmeli ve kendi bıraktığı suda pişirilmelidir.

* Haşladığınız sebzelerin suyunu dökmeyip çorba ya da başka yemeklerde kullanabilirsiniz.

 

Kuru bakliyatlar

Kuru baklagillerin daha kolay ve kısa sürede pişmesi için oda sıcaklığında 8-24 saat arası suya ıslı vaziyette kalması gerekir. (Isladığınız suyu dökmeyerek yemeklerde kullanabilirsiniz.) Isladığınız baklagilleri 100 derecenin altında suya ekleyerek kısa sürede haşlayabilirsiniz. 100 derecenin üzerindeki sıcaklık, baklagillerden alacağınız tüm vitamin ve mineralleri öldürebilir. Daha kolay sindirim için kabuklarını soyup tüketebilirsiniz.

* Baklagillerin besin değerinden tamamen faydalanmak isterseniz düdüklü tencere, kendi buharıyla 30-50 dk arasında pişirerek tüketebilirsiniz.

* Baklagillerin içinde bulunan gaz yapıcı maddeler haşlanma esnasında suya karışır. Bu nedenle gaz sorunu olan kişilerin bu suyu tüketmemesi daha doğrudur.

 

Et ve balık grubu

Et ve tavukta protein kaybı yaşanmaması için kuru ısıda pişirilmemesi önerilir. Zira kuru ısıda protein katılaşarak değerini kaybeder fakat sulu ısıda et proteinini suya bırakır, rengi daha çok ortaya çıkar, hazmı kolaylaşır, besin değeri artar. Kızartma işlemi ise kesinlikle tavsiye edilmez. Kızartma ile pişirilen etler hem kurur hem de dışı kızarırken içi çiğ kalır. Doğru mühürleme yapılmayan etler ise ya fazla yağ çeker ya da dışı yanar. İki durum da sağlığımızı tehlikeye atar.

Balık konusunda ise mümkün olduğunca kızartma yapmamalıyız. Kızartma balıkların hem besin değeri düşer hem de fazla yağ alımına neden olur. Bu nedenle omega3-6 ve fosfor bakımından daha zengin, yağlı ve büyük balıklar seçilmeli; fırında ya da buharda kendi yağı ve suyu ile pişirilmelidir. İlla ki kızartma balık isterseniz tavaya koyacağınız az miktarda zeytinyağını kızdırıp max 5 dk pişirebilirsiniz. Aynı yağı 2. Kez kullanmamaya özen göstermeli ve yüksek ısıda pişirip yağ çekmesini engellemelisiniz.

* Balıkları kızartmadan önce una bulamayın.

* Fırına verdiğiniz balıklar için alüminyum folyo kullanmayın.

* Bağ dokusu yüksek olan etleri kıyma haline getirerek tüketin ve kuyruk yağından kaçının.

 

Yumurta

Yumurtayı kesinlikle çiğ tüketmeyin ve fazla haşlamayın. Eğer kaynamış yumurta istiyorsanız maksimum kayısı kıvamına gelecek şekilde pişirin. Fazla haşlanan ya da tavada uzun süre pişen yumurtada trans yağ oluşur, demir emilimi engellenir, tüm besin değeri ve bunların beraberinde lezzeti yok olur.

*Sarısı yeşil renge dönmüş haşlanmış yumurtaları kesinlikle tüketmeyin!

Write a comment:

You must be logged in to post a comment.

2015 © Copyright - ReputeUs

PREnet Sağlıklı Yaşam Ürünleri